سواد رسانه‌ای پایین علت فیلترینگ تلگرام اعلام شد

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

چند روز پیش چهارمین گردهمایی فعالان سواد رسانه‌ای کشور با حضور اعضای هیئت مدیره، مشاوران، رؤسا، دبیران و مدیران کارگروه و گروه‌های انجمن سواد رسانه‌ای ایران و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جالب اینجاست که بحث فیلترینگ تلگرام هم در این گردهمایی مطرح شده بود. به عقیده اعضای شرکت‌کننده در این گردهمایی، مسئله اساسی که در خصوص فعالیت کاربران در انواع شبکه‌های اجتماعی باید به آن توجه شود، افزایش سواد رسانه‌ای مردم است. افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه باعث می‌شود فضای مجازی سالم، مفید و امنی در اختیار همگان قرار بگیرد. یکی از مواردی که در لیست آموزش‌های مهم از آن نام برده شد، آموزش نحوه ریپورت کردن کانال‌ها، گروه‌ها و صفحات اجتماعی بود که محتوای نامناسبی دارند.

در همین خصوص سید مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت توانمندسازی مخاطبان برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت:

اینکه بخشی از کاربران که کسب‌وکارهای دیجیتال داشتند با مسدودسازی تلگرام دچار مشکل شدند، مربوط به این می‌شود که خودشان باید نسبت به ایمن‌سازی فضای کسب‌وکارشان اقدام می‌کردند و اگر طرح شامد با کمک فعالان کسب‌وکارهای دیجیتال در کشور به طور کامل اجرا شده بود دیگر نیازی به فیلتر تلگرام نبود.

رصد دارک وب اهمیت دارد

در این مدت بحث رصد شبکه‌های اجتماعی هم به اندازه بحث فیلترینگ تلگرام داغ بود که رفع فیلتر شدن پیام‌رسان وی‌چت بیشتر به آن دامن زد. سید مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال درباره رصد شبکه‌های‌‌اجتماعی ضمن بیان اینکه مردم به اشتباه تصور می‌کنند یک فضا بیشتر رصد می‌شود و یک فضا کمتر، گفت:

مردم باید بدانند اشراف اطلاعاتی اگر بخواهد وجود داشته باشد، فرقی ندارد کجا باشد و دولت روی تلگرام اشراف کامل اطلاعاتی داشت اما هیچگاه دولت به دنبال رصد کاربران عمومی در فضای مجازی نیست و اتفاقا آن بخشی که دولت احساس می‌کند باید آن را رصد کند و جرایم سازمان یافته در آن بخش اتفاق می‌افتاد دارک وب است که اساسا توسط مردم عادی قابل استفاده نیست.

اگر سواد رسانه‌ای بالا بود هیچگاه تلگرام فیلتر نمی‌شد

در ادامه این جلسه، امید علی مسعودی؛ عضو هیئت مدیره و سخنگوی انجمن سواد رسانه‌ای ایران با اشاره به اهمیت موضوع کسب‌وکارهای دیجیتال گفت:

قطع شدن برخی از پیام‌رسان‌ها در روزهای اخیر، کسب‌وکارهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار داده است و اگر سواد رسانه‌ای عموم مردم، مسئولان و اصحاب رسانه در فضای مجازی افزایش پیدا کرده بود به احتمال زیاد هیچگاه نیازی به فیلتر تلگرام وجود نداشت.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...